2018
Ефективна адаптація: як втримати з перших годин тих, кого привабили та відібрали ?
Відомий факт: новий працівник кінцево вирішує, чи залишатись йому у вашій команді і наскільки він лояльний до вас протягом перших... Ні, не кількох днів. На сьогодні - кількох перших годин роботи.
Перед менеджерами і власниками на сьогодні дуже актуальними є питання, по-перше, як залучити тих кандидатів, які найбільше пасують в компанію і на вакансію. Друге, напевно важливіше за перше - як втримати з перших годин тих, кого привабили, відібрали і витратили немалий бюджет.
Як зрозуміти, чи ваш процес адаптації ефективний? Можете скористатись, наприклад, такими показниками:
- Плинність новачків на випробувальному періоді близька до нуля або відповідає встановленому вами показнику
- % виконання новачками їх цілей чи завдань на завершенні випробувальному періоду прямує до 100%
- Рівень розвитку професійної компетентності на завершенні випробувальному періоду відповідає очікуванням
- Рівень розвитку компетенцій, демонстрованої поведінки відповідає очікуваним
- Задоволеність новачками роботою відповідає встановленому вами показнику
- Рівень емоційної лояльності новачків відповідає вашим очікуванням
Щоб вибудувати процес адаптації ефективно, варто розуміти, що відбувається з новачком, який до вас прийшов, у чому йому потрібно адаптуватись, чого навчитись.
На те, як буде відбуватись адаптація новачка, впливає його попередній досвід, як професійний, так і емоційний. Також якою є у вашій команді культура прийняття новачків: чи новачків приймають м’яко і бережуть їх, часом надмірно, а чи навпаки, організовують випробування, часом доволі жорсткі, за принципом «виживає сильніший/більш професійний».
Немає універсального рецепту, за яким все буде відбуватись добре. Над цим мають працювати всі, хто так чи інакше залучений до цього процесу.
І ще, важливо пам’ятати: адаптація відбувається як з новачками, які щойно прийшли у вашу компанію, так і з тими, кого перевели на іншу посаду (інший підрозділ, підвищення, нова сфера діяльності). Процес адаптації присутній також і в проектах у межах організації, навіть якщо учасники проектної групи давно працюють в компанії.
Найкраще про те, що ж робити, запитати кандидатів, новачків і тих, хто має власний досвід адаптації у вашій компанії чи організації. Що я і зробила на кількох тренінгах та майстер-класах через групові завдання, інтерв’ю, опитування, спостереження тощо. Також врахувала досвід консалтингових проектів з побудови системи адаптації в організаціях.
Для того, щоб наповнити систему адаптації правильними діями та заходами, пропоную дати відповідь на такі запитання :
Приклади відповідей я звела у таблицю нижче. Варіанти, звичайно, не кінцеві і є ще багато варіантів, які ви можете створити у себе.
Складова адаптації
Учасники |
Професійна адаптація |
Організаційна адаптація |
Соціально-психологічна адаптація |
Безпосередній керівник |
· чітко окреслювати очікування до новачка · розпланувати завдання на випробувальний період · призначити наставника і отримувати від нього зворотний зв'язок про успіхи та проблеми новачка · навчити працювати в інформаційній системі, з використовуваними технологіями · самому бути наставником, інструктором · ділитись своїм досвідом, лайфхаками · надавати конструктивний зворотний зав'язок · чітко ставити завдання і оцінювати роботу
|
· розповісти про компанію від себе: історію компанії, структуру, правила комунікації, правила трудового розпорядку тощо · розповісти про свій шлях в компанії · призначити ментора · ознайомити з правилами поведінки та роботи · давати зворотний зв'язок про поведінку, результати · пояснювати наслідки правильної і неправильної поведінки · пояснювати про вплив роботи новачка на результати команди та організації в цілому |
· створити ритуали прийому новачків, традиції · розповідати про новачків перед їх виходом на роботу · цікавитись справами, успіхами новачків, їх проблемами в колективі · відслідковувати як відбувається адаптація новачків, як до них ставляться в команді · дає поради про взаємодію з командою · познайомити з командою у перший день · проводить екскурсію офісом · отримує регулярно зворотний зв'язок від новачка
|
Команда |
· надавати всі необхідні інформаційні матеріали, доступ до інформаційних ресурсів, відповідати на запитання (навіть не дуже мудрі :)) · ділитись досвідом, лайфхаками · супроводжувати новачка, піклуватись ним · давати конструктивний зворотний зв'язок |
· welcome tour офісом · пояснювати новачку свої функції, повноваження та відповідальність · давати відповіді на всі питання по оргструктурі, процесах та процедурах
|
· неофіційний нетворкінг (спільні обіди, розмови на кухні за кавою, поза робочі спільні зустрічі) · проявляти інтерес для людини, але не надмірний · посміхатись · бути вдячним · підтримувати новачка емоційно · ставитись з розумінням та підтримкою до помилок · давати зворотний зв’язок про поведінку, вчинки у конструктивній формі · робити подарунки |
Новачок |
· Вивчати всі нормативні документи · Запитувати, коли щось незрозуміло · Бути наполегливим · Брати відповідальність за результати · бути мотивованим · думати, аналізувати, спостерігати · докладати зусиль до навчання
|
· ставити питання · чітко дотримуватись правил та процедур · робити нотатки · бути проактивним і допитливим · дізнаватись про корпоративну культуру, правила · вивчити всі документи організації · дізнатись та синхронізувати робочий графік · дізнаватись про свої функціональні обов'язки, зони відповідальності та повноваження
|
· бути собою · ініціювати неформальне спілкування · вечірка від новачка · ініціювати похід на обід з кожним з команди · попросити при потребі про ментора · не бути радикальним та категоричним у судженнях · "одягнути" на себе традиції команди · бути допитливим, ставити питання · питати порад · брати до уваги особливості інших |
Професійна адаптація: набуття новачком всіх потрібних професійних навичок, які пристосовані до специфіки організації, використовуваних технологій та правил
Організаційна адаптація - формування у новачка розуміння структури організації, корпоративної культури, свого місця та внеску у загальний результат, посадових функцій, відповідальності та повноважень, правил комунікації та й взагалі всіх формальних правил та процедур
Соціально-психологічна адаптація - влиття у команду, розуміння своїх ролей в команді, розуміння прийнятих правил та традицій, налагодження співпраці з учасниками команди, формування власної репутації у команді
Дослідіть, що насправді відбувається з новачками у вас. Можливо, прийшов час ввести зміни, щоб люди залишались із вами і хотіли викладатись на всі 100% для спільного розвитку та успіху.